M O R T E N B L O K
Far
Jeg mindes at jeg hviskede ind i dit øre,
da du lå i coma.
jeg hviskede ind til levningerne af din begavelse,
i live eller kastet til, det inderste
sakristi. Hornhinderne
var stive og fortinnede,
med en spids glød
bag blodslør. Den video du tog på din ferie
starter med at sneen slår mod ruderne
i Danmark. Så tones over i tropisk skygge,
i palmers løv, tørke og gulligrødt støv
og på lydsporet din stemme,
for højlydt efter din død.
Fundet af et smykke, et ur
eller på et latrin den friske duft af den samme
sæbe: sådan burde du i glimt vise dig. En
essens der steg op i erindringen,
som kerner, frugtsten, svøbt
i tingene, som de rådner væk med igen.
Men som din sidste rest af bevidsthed
blev belagt af min stemme,
alt for påtrængende, krænkende al fred,
hører jeg din stemme på videoen,
ubrudt og manisk, en
lyd der forhindrer mig i at mindes dig, et
snefog der forråder mørket.
*
Far
Jeg mindes at tågen var isnende. Natten igennem
lød tågehornet; jeg var oppe og stod på
terrassen med de kolde fliser
og lyttede. Det fik mig til at tænke
på dig, som altid filmede os.
Det øjeblik er frosset ind i mig: træt
efter at vi havde kørt hele dagen fra Porto
stod jeg lænet op ad den åbne bildør,
halvt trådt ud i aftenens
tåge. Min dreng på et år sov på bagsædet og hans
mor og to stuepiger var på vej ud af receptionen.
Sammen med tågen, tågehornet og den forbavsende kulde
slog det ned i mig som noget uafrysteligt: Jeg
var far, og det var et øjeblik ribbet
for håb. Jeg følte mig tæt på noget kuldslået,
sløret, som imidlertid i sin kerne bar på
noget benhårdt: døden. Ikke
den fysiskie død, ikke at jeg så os
i fysisk opløsning, men
svigt. Hvilke
sonder ville min dreng være nødt til at bruge, for at
nå mig? Skulle han gå igennem mine digte
som vi gik igennem din linse,
fordi du kun magtede at rive os ud af din frygtelige
blindhed når du filmede og så os med et
andet blik end dit? I et glimt, mens
jeg stod lænet op ad bildøren,
følte jeg en forbandelse hvile over
os, vores slægt: at vi ikke ved
hvad det er at elske.
Jeg mindedes den dag, jeg tegnede de utallige
sole. Det skulle være til en film, jeg ville
tage med dig. Jeg havde forstået
princippet: De mange tegninger af solen
skulle byttes ud under linsen
for at skabe det indtryk
at der stod ild ud fra den i skælvende luer.
Men hvad jeg ikke havde forstået, var at solens
kerne, det som ikke var i bevægelse,
skulle være ens på tegningerne.
Alt det frøs sig ind i mig, mens jeg stod op ad bildøren:
der var de to stuepiger i lyseblå kitler
som kom ud fra receptionen
bærende på en vugge, en monstrøs vugge
med et kridhvidt nedhæng
der fik den til at ligne en båre som de, sygeplejerskerne,
ilede gennem tågen med,
der var tågen selv, tågehornet,
og for mit indre blik
solen,
jeg ikke havde forstået at tegne rigtigt, så
den blev sprængt og udslukt.
*
Far
Jeg mindes at du håbede at flå dig selv ud
af skyggen, med dine vinrøde seler.
Farfars var gråmelerede.
Jeg ser jer som på et gammelt fotografi
med en rød skjold af vin eller fugt
hvor du står. Bag dig
står farfar, i en skygge han er hægtet til
ved et sort og glinsende ledbånd,
som han var det med skyggerne på
rygeværelset med de høje reoler
(du var ordblind). På plader af sort maghoni
lyste, fra hans liv som mejeribestyrer,
medaljer af hvidsølv.
Det er den skygge, jeg ser bag dine vinrøde seler
og stuerne pyntet op med det blikfang
du brugte i butikkerne som dekoratør.
Hårlak i fasaners fjer. Stive øjne af staniol.
Løv af vinyl. En kunstig og lysende sne.
Men det var for krampagtigt, intet
kom til at flyde frit fra dig, dertil
var du for ødelagt. Det billige blikfang i stuerne
var relikvier i skum, vinyl og lyserød plastic,
besværgelser for at holde mørket stangen.
Men de var selv forkullede i deres hjerte,
og i dag husker jeg dit blik som skræmt.
Dit håb om udfrielse vendte sig mod dig selv
og dine seler var snærende reb af oksehud
der for hvert ryk skar dybere ned, en
indsigt i den kraft du savnede,
lagt frem i højrøde sår.
Det har ikke været let at sidde i rygeværelset før de
rituelle middage. At være blevet til så lidt, at eje
intet. Efter du var død, sad jeg hos dig.
Øjnene var gledet op, lidt hævede,
som havde iris løsnet sig.
Jeg ville ikke lukke dine øjne. Hvis jeg lukkede dine øjne,
ville jeg spærre dig inde med de hævelser
lysende mod de mørke låg
som medaljer.
*
Jeg mindes det kolde folie
om kødet i diske af Ajax og sukker,
og blødt lys i stuers tæpper, i
liljer og bilers indtræk.
Det var for pænt, og jeg led under det.
Jeg ser tydeligt stationen i Ringe for mig
og vejen vi gik ad, op til gymnasiet.
Sæbefabrikken og dens lugt af kogt kød
føjer i dag et bedragerisk råt skær
til mindet, for vi så aldrig en flækket
kæbe fra et svin bag porten.
Berøvet al skønhed til at
spejle sig i, blev den lyst jeg havde til
pigerne til brunst. Altså
måtte den få sin virkelighed fra noget andet, fra
Syden. Jeg længtes efter at elske bag halvt
opløste skodder, ved floder hvis grød af
alger brændte. Kadavere,
sener, arterier, kødets skala af violet, fik jeg først at se
da jeg kom til Athen med de store slagterier
hvor nøgne el-pærer var lagt ind i bugene
som lys på altre. Nu,
i Syd-Ekspressen, ætses et modermærke
ind i mig, det er sovekupeens gardin
af voks, kranset ind af lys.
Daggry. Ude på gangen skyller den portugisiske
luft som brændende olie langs ruderne: En
væske, der siver op i min rygrad
og lader den stå for mit indre blik som et røntgen, et
ciffer, et tegn på opløsningen af det
altfor nydelige. Her,
i spisevognen: Ristet brød med en duft
af kanel. I den tidlige morgens tåge
når jeg at gense den vinter som er gået i Danmark
og taknemmelig se den opløse sig.
Mine organer tør op. På stolen
nossernes vægt. Andagtstime ... Tilfreds
ser jeg at de to kander tjeneren står med, er fedtede.
At strålerne fra kaffen og den kogte mælk
han på én gang tømmer i min kop,
blir flettet som i foldede
hænder. At der i min kop er gået et skår,
på hvilket mit åndedræt slår
ned og drikker.