M O R T E N B L O K
Brisen, tung af parfume
sætter den nøgne pære i svingninger.
Den rammer ind i væggen som mit hjerte i ribbenets væg.
Snart splintres den og blir skiftet ud.
Her vil leve en anden, hans hjerte slå mod
andre ribben: det er evigheden.
*
Ligesom det kød væggenes kalk har blottet
er rødt og ikke en lysblond svulst
er det eneste der afslører sig under Lissabons himmel
glasset med vin, lidt brød og
samlejet, søvnen bag øjenlågene i dette
lys så skarpt som røntgen.
*
Her fylder de dagligt
katedralerne
med skelettet af en fisk, lidt skimlet kål, et blad revet ud af
kalenderen, en rusten mønt og tømte flakoner
og når de går står alle portene
på vid gab i solen.
*
Brisen fra gravene trænger ind
i ministeriet for statens finanser.
Papirerne blegner, og befriet
for den intelligens der var ristet
som prognoser i deres kød
blotter de med tilfredshed indvoldene.
*
I nat glider brisen af
på pigernes tænder og tørrer dem
så de blir endnu hvidere.
I mørket står de med lidt guld hængt i huden.
Hvad er der at tilføje?
Lidt derfra står jeg med en anelse af en muskel i munden.
*
Der findes en død
som brat gør ende på alt.
Og en død som langsomt
løfter sig i kødets søjler af kviksølv
når brødet, det gærede vand, et samleje, solen
i et potteskår giver det feber.
*
I metroens tog, de pillede
ribben hvor ingen aircondition
med vådt og loddent sukker
trækker det væv til sig, der som støv drysser fra vores lysk
står det istedet i luften ved de nedtrukne ruder
og skælver som slag fra en puls.
*
Nu er floden Tejo
forstummet. Tilbage er skønhedens
indsøer: lyset i olien på
pigernes fingre er sig
selv nok og ingen ressourcer
kan udvindes af fugten i deres mundvig.
*
I Lissabons skumring står enhver ved sin feber.
Nu åbner den sorte lak i
pigernes tasker sig for aftenens
sidste lys
og sveder. Deres sko
har åbnet sig for de ankler der frister testiklernes vanvid.
*
Brisen kom fra gravene.
Psyken
faldt i tvivl på sig selv.
Overalt spredte nu kakerlakkerne deres vinger
og det lød som nogen der med neglene
i sengenes træ gav sig hen.
*
Dette er skumringen: ethvert organ
trækker bort under hudens væg af beherskelse.
Skiller de som vand med en tung last af gær eller angstfyldt
som rådden vin? Ramt og sødt trækker bort
under samme hud. Hos slagteren står en transistor med blærer
af fedt, et kor toner brat ud igennem det.
*
Det er ikke sandt at neon
er usødet:
fri for lampernes
skærme
blander det sig nemt med vandet
i pigernes skridt.
*
Et ridset brilleglas, de gennemsigtige lagner;
alt hvad de døde efterlader sig
er slidt. Når jeg dør vil jeg blive dømt
på mine indfaldne læber:
de tiltvang sig aldrig modet til at
slide lakken af en kop.
*
Solen, de sorte oliven
og pigernes ankler i sko af silke.
Hvorfor er jeg så ikke glad?
Som var de stikflammer
trykker de gule kakerlakker
deres egne vinger i gulvet.
*
Blandet med nikotin trækker jeg
den varme luft i mig som også de farvede
piger har åndet i og som ulmer i duernes fjer.
Jeg er indforstået med at så meget
lykke
også fodrer de sorte næb der bider i mine luftveje, lunger.
*
Ligesom det støv mit kød
forvandles til i døden vil ligne
det som jeg gennem årene har trukket ned i mine lunger,
vil den syl
som jeg i dødsøjeblikket føler i min tinding
være spændet som min datter gik med i håret.
*
Som af mandler, oliven, druer
trækkes en stærk essens
ud af det sidste lys.
Ingen frugt har bedre smag.
Essensen
fortættes i dråberne af sved langs pigernes hårrand.
*
Oplyst af neon er den turkise hal
på Estacao Rossio et kar
hvor ilten slår ind som en brænding i kjolerne
og skjortens satin i en forudanelse
om oceanet ligner skæl: indtil da
blot dette glas med lidt skimlet gær på bunden.